Kliendi jaoks peab ringmajandus olema cool!

Blogi

Kommenteeri
Käisime Sustinere tiimiga juuni alguses 1500 osalejaga maailma esimesel ringmajanduse foorumil - World Circular Economy Forum 2017. Ringmajandus on põhimõtteline muutus äriloogikas, mitte moesõna - liigume sinna igal juhul. Kuidas selleks valmis oleme? Jagame, mis meile Helsinkis kõlama jäi.
Ringmajandus tähendab liikumist tavapärase "take-make-dispose" mudeli juurest (kasutatud tooted visatakse ära) sellisesse majandusse, kus taasloomine on toote disainist alates ärimudelisse sisse ehitatud. Eesmärk on maksimeerida kasutusse võetud ressursside, materjalide ja toodete väärtust - vaja on süsteemi, mis pikendaks toote eluiga, soodustaks taaskasutust, taastamist/parandamist ning ümbertöötlemist. 

Igale lähitulevikus kasvada soovivale ettevõttele kriitilise tähtsusega mõtted neljast suunast vaadates:

1. Trendi eiravad ettevõtjad on ohus (omaniku vaade)
Lineaarmajandusse jäämine on iga ettevõtte jaoks risk. Uue põlvkonna tarbijad ja investorid hindavad kõike seda, mida ringmajandus tähendab. Future of business is circular

Kasvada saab vaid siis, kui minna sellega kaasa - sealt tuleb license to grow.

Tesla paistab esimese särava võitjana.

2. Tooted muutuvad tervikuna, mitte vaid jäätmed (toote vaade)
Kõik algab disainist, mitte jäätmete targast kasutamisest. 

Viis võimalikku ärimudelit:
  • ring-tarneahel - taastuvenergia, bioloogiliste ja täielikult taaskasutatava sisendmaterjalide kasutamine;
  • toode kui teenus - klientidele asjade rentimine, st tarbimiseks ei osteta ega omata asju;
  • jagamismajandus - toode kasutusaktiivsuse suurendamine läbi nende jagamise;
  • ressursi taastamine - materjalide, ressursside ja energia uuesti kasutusse võtmine;
  • toote eluiga - asjade kasutusaja pikendamine läbi teisele ringile saatmise, parandamise, ümbertöötlemise ja uuendamise (upgrade).
Muide, Markus meie tiimist on muuhulgas ka UpMade tarkvara loomise taga, millega tekstiili ja pehmemööbli tootjaid ringmajanduse poole aidatakse - nt on nad töötanud Sangariga.

3. See kõik peab olema inimeste jaoks äge! (kliendi vaade)
Klienti ei huvita "ringmajandus" kui selline ja ka maailmaparandamine on oluline vaid väikese niši jaoks. 

Kliendi jaoks peab toode/teenus muutuma seeläbi (a) kvaliteetsemaks ja mõistlikumaks, (b) soodsamaks ning (c) innovaatilisemaks ja atraktiivsemaks. Make circular economy cool!

Kirjutasime oma Facebooki lehel hiljuti Vigga lasteriiete kuupõhise liikmetasuga teenusest.

4. Regulatsioon toob uued mängureeglid (riigi / ühiskonna vaade)
Suured muutused tulevad koos muutuva seadusandlusega. Ilma ärisektori enda tõsiseltvõetava ja jõude ühendava initsiatiivita tulevad kohustused varem või hiljem igal juhul. On selleks selged nõuded uutele ja imporditavatele toodetele või hoopis tööjõu asemel (tänane lähenemine) ressursikasutuse suunas vaatav maksupoliitika - seda näitab aeg.

Kui palju olete täna enda juhtide ja omanike ringis mõelnud, mis väljavaated teile sellest kõigest avanevad?
* * * * * * *

Visioonihoiatus:

Helsinki foorumi korraldajad, soomlased, tahavad olla maailmas ringmajanduse teemal eestkõnelejad täna, kümne aasta pärast ja edaspidigi (vt joonist). Soome pidavat olema paraja suurusega koht, kus revolutsioonilisi asju katsetada.

Me oleme kohe nende kõrval. Me oleme tuntud e-riik, kes ikka veel otsib uut kandvat narratiivi. Ja me oleme tahtnud olla globaalsete IT-lahenduste testmaa. 1+1+1.

Peaksime oma tehnoloogilise nutikuse rakendama ringmajanduse vankri ette - pakkuma sedasi lahendusi suurtele globaalsetele väljakutsetele. See annaks e-Eestile täiendava ulatuse. Tõstaks meid kiiremini Hollandi, Taani, Singapuri jt väikeste suurte liigasse.

Põhjamaalased on ringmajanduse teemadel maailma tipud. Oleme neist kiiremad ja agiilsemad. Pistame üheskoos jala selle ukse vahele, kust nemad on sisse minemas.

* * * * * * *

Boonus: tõime Helsinkist kaasa portsu "CEO Guide to the Circular Economy" trükiseid - vaata Facebookist, kuidas neid soovijatele jagame.

Lisa kommentaar

Email again: